måndag, april 09, 2007

En kanyl i ryggen

Har varit i Norrland.
Lärt mig hur man säger "medlemskort" på skellefe-mål och upptäckt varför norrlänningar är så lugna.
Yes, jag har svaret.
Det är luften. Precis när jag passerade norrlandstrecket blev jag kroniskt trött. Pratade långsamt, gick sakna, var tystlåten och extremt trött. Tre dagar i ultrarapid. Jäkligt skönt.
Åkte nattåget till Stockholm och underhöll mig i restaurangvagnen på lördagskvällen. Där satt de, två ensamma, medelålders norrlänningar med varsitt glas öl i handen. Den ena var på väg hem till Stockholm, den andra skulle åka till Thailand efter ett infall.
- Usch, bor du i Stockholm?
- Ja...
- Där får man ju kanyler i ryggen varje morgon på väg till jobbet. Det är ju allmänt känt. Thailand däremot ...
- Vad ska du göra i Thailand?
- Röra om i grytan lite.

Tystnad.

Jag gillar Norrland.

2 kommentarer:

Aila-lisa sa...

Heheh norrland ja, det är något som händer där uppe. Renmaffian kanske?

Kulturkoftan sa...

hahahhahaha, hihihi..