torsdag, november 09, 2006

Skev demokrati

Alltså jag har hört en så jäkla sjuk grej ...
Om ett land ganska långt bort ...
De ska ha val snart och det råder kaos:

  • Mörkhyade människor tror att de blir lurade i valet och de får olika besked om vilket datum valet är så att de kanske missar det ... Lite väl taskigt, eller hur.
  • Eftersom man inte behöver id-kort när man röstar, utan endast behöver vara registerad, finns det inte särskilt stor koll VEM som röstar ... det finns till och med döda personer som är registerade ....
  • ... Vilket ledde till att det i förra valet var ett flertal av dessa döda människor som röstade ... Creapy ... eller hur!
  • De två olika partienrna förföljer varandra med videokamera för att kunna sätta dit varandra om någon råkar göra lite fel ... Och jag som trodde att Big Brother-grejen var ute ...
  • De använder sig av olika röstmaskiner i varje val, så ingen fattar hur de fungerar, än mindre hur man lyckas rösta på det partiet man stödjer ...
  • De kallas sig världens bästa demokrati, men ett mer komplicerat sätt att rösta på och mer indirekt sätt att föra demokrati får man leta efter.
Jag tycker att vi borde göra som det där superdemokratiska jag -är-bäst-landet gjorde gjorde i Irak och Afaganistan. Upprätta en riktig demokrati

Och jag som tyckte att JAG var skev.
No more, det är något som har tagit min plats.

3 kommentarer:

Fatima sa...

En annan SKANDAL är att av alla världens länder är det bara två som inte skrivit under FNs barnkonvention, med simpla riktlinjer som att inte slå barn, alla barn har rätt till ett hem osv. De som vägrat är Somalia och....ja just det, USA.

Anonym sa...

Skandalöst är också hur detta undermåliga sätt att driva ett land beskrivs i media. Bengt Magnusson berättar med lagom himlande ögon och ett leende på läpparna om hur en stor del av de 70000 döda registrerade väljarna röstade i förra valet. Det vore kanske lite pittoreskt och läskigt-komiskt om det rörde sig om en bananrepublik i tredje världen men detta är världens mäktigaste land som spenderar 466 miljarder dollar per år på sin militär och dess eskapader.

Anonym sa...

Jag gillar emma massor, hon är skev. och smart också.