onsdag, oktober 18, 2006

Serietecknare?

När får jag kalla mig auktoriserad serietecknare? Måste jag bli high-publiserad i cred-DN, hänga med Martin Kellerman, ha ett special-direktnummer till tidningen Bild&bubbla eller i alla fall åkt kundvagn med Mats Jonsson minst en gång ... och jobbat gratis med utdelning av mitt egna fanzine ...

Lina Neidestam i Seriekollektivet Polly Darton vet vad som krävs (förutom att dricka kopiösa mängder öl (det nämligen ett högst serietecknar:ianskt beteende)
– "Serietecknare" är alla som någonsin tagit till bajshumor i sista sekund. Typ. Det är den enda definitionen. Eller ja, lägg till underbetald, revanschlysten för någon gammal oförätt i högstadiet och med en liten släng av självömkande narcissism, så är yrkesrollen komplett.
Dessutom får man kalla sig serietecknare om man vill det, fast man går på csn eller är bankdirektör eller vadsomhelst.

6 kommentarer:

Alexander Nielsen sa...

Redan som barn var jag internet...

Kulturkoftan sa...

Mick, du är den roligaste jag vet strax efter Emma.

Kulturkoftan sa...

Svar till emmas blogg: Jag tycker att du får kalla dig serietecknare nu. Det är okej. Du får mitt erkännande. GRATTIS!

PS. Det är du och Nina Hemmingsson. Ni är bäst!

skevemma sa...

... och Polly Darton. Du måste kolla in.
www.pollydarton.se

Kulturkoftan sa...

Okej, dom får vara med på min tre i topp lista.

Anonym sa...

Det är klart du kan kalla dig serietecknare. Du är vad du gör!
Fast... din serie... ärligt talat...

Alltså! Ok...
Den är INTE BRA!
Lyssna lite unga fröken! Du verkar ju gilla serier, eller hur? Då borde du väl med ett minimum av ansträngning kunna läsa din egen med en aning objektivitet och vara ärlig mot dig själv. Den är inte tillräckligt rolig. Och dina teckningar är varken humoristiska eller intelligenta. Gör man en skämtserie så MÅSTE teckningarna vara roliga! Se Martin Kellerman, en medioker tecknare tekniskt sett, men lysande på att uttrycka humor genom sitt bildspråk. Du, å andra sidan, uttrycker ingenting! Du tillhör den breda skara av mediokra som hemsöker Sverige. Det är klart, du skadar ingen med din klåpighet. Men det är synd att du tar upp plats för någon annan. Jag är säker på att om VR letade lite så skulle de hitta en riktig talang att publicera. Fast det kanske krävs talang för att hitta talang...

Nu var ju jag lite elak, men du vet att jag har rätt, eller hur?