torsdag, mars 15, 2007

Drillad i rivalitet

Inte konstigt att jag blev som jag blev.
Blev ju för fan tvungen att sjunga den här hiten vid varje högtid under gymnasiet.
Min kollega Caisa, som förövrigt kommer från min gymnasieskolas rival SÄG (Sundsta-Älvkulle-gymnasiet), säger att jag är uppfödd i en sekt, Tingvallagymnasiets sekt. Hon kan ha rätt. Bland pressvecksbrallor, Gustav Fröding, anor och handelselever. KLart man får men.
Men jag kan inte ta henne på allvar. Hon har gått på SÄG. Och så kommert det alltid att vara. Det kommer allid vara något som knager emellan oss. Typ som mellan tyskar och fransmän. Pax för att vara fransk. Tysk vill man ju inte vara. Fult språk, sauerkraut och två världkrig i bagaget. Där snackar vi taskigt CV.

Yeah, rivalitetstakterna håller i sig. Därför tar jag tillfället i akt att ange mig själv till följande brott mot gymnasieskolan SÄG:

– Förtal. Jag skrev ett verklighetsreportage direkt från fronten om SÄG. Den hette "Bland UFF-lådor och haschplantor i skåpen", och var ett mycket grovt påhopp på estetklasserna och deras outfits. Jag kände mig förmer, i mina pilotsolisar och min manchesterjacka. Undrar just varför.
– Sabotage. Jag gick tillsammans med ett par kompanjoner bärsärkargång över SÄG. Flaggor byttes och saker skrevs på asfalten. Allt under kodnamn "Korstågskryckorna". Mitt kodnamn var Napoleon.
– Förtal igen. Var med och skrev en sång om skiten. Som jag snällt framförde i aulan på Lucia ...

Klart att man blir skadad. Hör på låten så förstår ni.

11 kommentarer:

Projekt sa...

Kodnamn: Churchill anmäler sig för ny räd mot Sunksta!

Emmapower sa...

Gött med lite nostalgi och så här i vårtider också. Ja, jag har ju sagt det förr, men jag vill vara ung igen. Fick mig en skrattsalva.

Marie Larsson sa...

"Bland pressvecksbrallor, Gustav Fröding, anor och handelselever. KLart man får men."

Som gammal handelselev måste jag ta åt mig lite. Jag tycker snarare att vi ska skylla på IB-eleverna.

Ann sa...

som gammal säg:are inser jag att jag inte visste så mycket om detta. upplevde alltid något hotfullt från tingvallaeleverna, men jag tror inte vi på SÄG brydde oss så mycket. svider det inte, lite?

Projekt sa...

oh nej, jag vet säg:are som kände precis likadant.
dessutom blev ju säg tagna på bar gärning när dom dumpade sopor på tingvallatrappan dagen innan studenten 2002.

Anonym sa...

Förlåt, men jag kan inte ta någon skola som lägger in ett gitarrsolo som andas mer 80-tal än både Top Gun och hela Europe tillsammans i sin i övrigt så Carola-inspirerade "skolsång" på allvar.

Kulturkoftan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kulturkoftan sa...

Jag tyckte det var roligt när vi körde runt med din bil och skrek fula ord till estetpacket. Fast lite läskigt samtidigt.

Projekt sa...

Men Tingvallasången är ju från 1990! Klart det finns med ett gitarrsolo som luktar 80-tal! (jag tar det här på stort allvar, jag älskar tingvallasången)

Anonym sa...

Moaahahahahaaa.. Säg oh, ah, TINGVALLA! Säg oh, ah, TINGVALLAAAA!!! Jag tycker att det var grymt kul att mobba SÄG.. Och det verkade resten av Tingvalla också tycka när du, jag o Tomas sjöng vår fantastiska förtalssång! :) Ååh, jag minns det som om det vore igår...

Ann sa...

okej, men jag tog studenten 2003 och då märktes inget. hatet dog kanske med 83:orna.