måndag, december 04, 2006

”kaprischååsa-konservativ”

Jag är så kaprischååsa-konservativ att det gör ont.

Dricker öl på Carmen.
Alltid.
Veckans öl, som har varit den där ölen med svart etikett och börjar på bokstaven "B".
De har haft samma veckans öl sedan jag började hänga där för en massa år sedan.
Det är därför jag hänger där. Jag och Carmen är precis lika kapprischååsa båda två.

Stannar till vid grillen i Björns trädgård på vägen dit. Käkar middag. Tar en korv me bröd, senap och ketchup och-lite-rostad-lök-om-ni-har. Det har de alltid.
14 spänn. De har höjt priset nu. Från 13 kronor.
Det var bättre förr.

Går ut på Debaser, fast stohetstiden är förbrukad för länge sedan. Varför? Jag känner till det där svarta hålet och det gör mig trygg. Eller så är jag bara nostalisk över när jag jag stod och drog Projekt i rockärmen för att hon skulle sluta hångla, eller när jag tvingade i henne Redbull och Whiskey "för att hon skulle bli lite glad ... och pigg) och såg henne dra till en kille på käften ... Eller de otaliga efterfesterna som vi hade i vår villa i Enskede under Kollektivet-Y-front-tiden.

Jag köper alltid korv med mos, ketchup och senap och en liten cola på Sibylla på vägen hem.
Vaknar upp och rapar korv. Skitäckligt.

Drar till pizzerian, tittar fram under skamlugg och köper en "kapprischåååsa, tack".

8 kommentarer:

Anonym sa...

Själv skulle jag aldrig orka vara så konservativ. Jag har inte ätit kaprischååsa på 5 år nu, inte en enda. Jag har nämligen upptäckt "Hawai med extra annanas tack". Och den kör jag nog på i minst 5 år till .... Sen byter jag igen,,,antagligen tillbaka till kaprischååååsa!

Ekblom sa...

hehe, jag gillar hur du skriver. Kan ibland känna igen min stora idolkrönikör Mats Olsson på Expressen. Keep up the god work

Anonym sa...

Carmen byter ju ut veckans öl mellan Karhu, Edelbraü, Avesta och den där konstiga som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Alexander Nielsen sa...

du borde börja skriva tonårsböcker, får direkta tankar på Bertserien som jag slaviskt slarvläste (har man svårt att läsa tittar man helre på bilderna). Seriöst du har ett sånt skönt slang i språket.

Anonym sa...

why cant I be you.

Anonym sa...

rapa korv, huvamig. ingen lek de. ha en bra helg! hälsa john.

Anonym sa...

Tack för helgen! Längtar till jul när vi ses igen. Och du...ta med din 70talsdräkt/sovsäck!

mattiasg sa...

skevemma.

du måste genast sluta upp med att bara äta det där som ungdomarna nuförtiden slafsar i sig medan de går.
det är onyttigt.

du borde äta tofu och kidneybönor lite oftare. och mangold.

det blir man frisk av.