torsdag, oktober 13, 2005

Jag gillar:


- när tunnelbanorna skiljs åt mellan gamla stan och t-centralen
- åka buss, lyssna på musik och se världen svischa förbi
- skor med kort bäst-före-datum. Så där trasiga att man förtränger att det läcker in vatten och vassa stenar
- krypa ner i kall säng. Svepa in sig i duntäcke
- få ett otippat brev på posten
- ljudet av syschor
- titta under ”övrigt säljes” i Dagens Nyheter. Vem vill egentligen köpa ”läskburkssamling, 151 st. svenska och utländska, ej dubbletter”, ”uppstoppad krokodil, 120 cm. Högstbjudande” eller ”två snusdosor, pris 500:-”
- anslagstavlelappar. Till exempel: ”upphittad sköldpadda. Återfås mot beskrivning”
- jamma jazz med gitarrpappa
- dricka hutlösa mängder eldorados snabbkaffe (även känt som ”kokokaffe”)
- kollektivkärlek med trappkonferanser, söndagar som aldrig tar slut, samling på någons golv, Kollektivet Y-front-medlemskort, krismöten i snön på en skabbig altan och låtsasbråk på värmländska
- fixidéer
- leka hiphopkockar, kluckskatta och baka lussebullar som ser ut som Bob Marley och jesus
- fredagar när jag får springa till postfacket och öppna en ny DN på stan
- tentaångestkonstverk (mycket spännande installationer gjorda under sinnesförvirring)
- ligga på gröna heltäckningsmattor och ha ont i magen av skratt
- leka Johnny Cash och få Åberg att skratta.
- ruccola med rödvinsvinäger
- rita skumma serier om kollektivliv och morgonstund i indiepopland
- plastfickor
- dra handen över min skivsamling
- att vara hög på kreativitet
- skogsdungen på djurgården där folk har förevigat stunder genom att ha ristat in meddelanden på träden
- bilda hög med vänner på en äng
- åka på värmlandssemeter med carro (tåg, oboy, resväska och serietidningar. Besöka en by man aldrig varit i, köpa ett vykort och sedan åka hem)
- festival
- en alldeles ny teckningspenna
- prata låtsasfranska i Paris (jag kan inte ett ord franska, men gör så gott jag kan)
- sitta bredvid Nina på hennes jobb och leka att jag är anställd (hon sitter i reception med telefonheadset. Enkelt fixat med en kulspetspenna fastknipsad i örat, svara i vanlig telefon i form av en häftapparat och önska alla anställda ”en trevlig kväll” då de går hem för dagen.
- långa, allvarliga kaffefikor med Frida (och nu även redationsmöten!)
- baka, fast alla i min korridor kallar mig för ”husmor” och vänner säger ”du är den yngsta jag känner som har satt en deg”
- gå på secondhand och leta efter det mest otippade köpet
- åka tunnelbana mellan Skanstull och Gullmarsplan
- småskönsparka i löv
- ta hand om vänner som är dundersjuka och göra hotellfrulle med gurkskivor som är formade som hjärtan
- dubbelavsnitt av Simpsons
- leverera mig själv till behövande vän. Med påskrivningslapp där man måste signera med sin namnskrift för att få erhålla mig
- bli bjuden på kafferep, med mazarin och kaffe på fat i Hornstull
- klättra i höga berg på västkusten
- nalla björnbär hemma hos grönavågenföräldrarna
- skriva brev under psydonym. Statsmissionen, Smulexpressen, Peter le Marc eller Servicehem
- blå fårets skoutstallation på Fårö
- gamla Hasse och Tage-filmer
- skriva listor


tack frida för inspiration

Inga kommentarer: