torsdag, oktober 20, 2005

Ursäkta, men jag är faktiskt en tjej

Fyra gånger har det hänt. Fyra gånger har jag blivit tagen för en man.
Första gången var jag 16 sköna år. Min dåvarande pojkvän (som förhoppningsvis inte tog mig för en man) kom hem till min lägenhet och ser ett familjeporträtt på väggen. Ett sånt där foto som alla familjer har ståendes i någon sorts neverending tv-hylla.
Eftersom min bohèmefamilj varken är särskilt familj-ig eller har någon tv-hylla, så satt familjeporättet nonchalant uppsatt med en nål på vävtapeten.
På fotot poserar mina föräldrar i några sorts bruna velourkreationer och jag och min syster är klädda i kommuniströd plysch.
Kortklippta båda två. Behändigt och säkerligen politiskt korrekt.
Ett porträtt som kvitto på att man är en familj.

Min dåvarande pojkvän beundrade fotot och sa sedan:
- Åh! Det är ju dina föräldrar… men vad är det för två pojkar de har i knät?

Andra gången. Badhusbesök.
Jag går in i den klorluktande lokalen, tar av mig vantarna och fiskar upp femton kronor. Fryser fortfarande, så jag låter min stora, bruna mössa sitta kvar över mitt blonda svall. Lägger fram pengarna till kassören och får en nyckel till ett skåp. Tackar och går ett steg.
En VIT nyckel? Inte en röd som jag brukar få.
Backar sakta tillbaka.
- Ursäkta, men jag tror att jag har fått fel nyckel.
- Nä.. det tror jag inte.
- Eee..jo. Den är vit.
- Jaha?
- Ursäkta, men jag är en tjej.


Tredje gången. Samma stora, bruna mössa åker på festival.
Jag är i.
Jag går från campingen mot festivalområdet när jag hör någon skrika bakom mig:
-RIKARD! RIKARD!
I nästa sekund känner jag en hand som grabbar tag i min axel. Jag vänder mig misstänksamt om och möter en killes förskräckta blick.
- Men du är ju inte Rikard. Du är ju en tjej.


Fjärde gången.
Ont i ryggen, så jag ringer en sjukgymnast. Inget svar. Lämnar ett meddelande med namn och telefonnummer. Ett dygn senare ringer sjukgymnasten upp:
- Hej! Är det du som har sökt hjälp för en ond rygg?
- Ja, det är jag.
- Då ska vi se…du kan få komma hit på onsdag om du har tid. Var det Masudd du hette?
- EMMA SUNDH!

1 kommentar:

Marie Larsson sa...

ha ha ha ha ursäkta men jag är tjej ha ha ha