måndag, november 14, 2005

Post-it-mördare

Jim Morrison har precis sjungit ner två miljoner post-it-lappar från min vägg.
Jag skriver ett reportage och försöker skapa mig en kriminalar-vägg. Blir mer dramatiskt och intressant då. Ni vet en sån där stor, späckad vägg med foton, namn och bevismaterial. Allt för att se mönster och få tag i mördaren.
Tyvärr handlar reportaget varken om en försvunnen människa, en upphittad benknota eller ett brutalt mord. Nä. Inte ens Leif GW Persson får uttala sig.
I stället är ämnet (fanfar!): bostadsmarknaden.
Det ska du vara glad för tänker ni. Mord, blod och benknotor gör ju inte världen bättre. Men det gör inte bostadsmarknaden heller, sörrni, tänker jag. Den är banne mig lika läskig och skräckinjagande som ett mord a la Beck. Därför kräver den utrustning därefter: en kriminalarvägg!

På min vägg återfinns dock inte ens ett blodstänk, mönstret man ser är bläckade telefonnummerlappar, Stockholm stads bostadsförmedling är min huvudsakliga källa (vittne) som vägrar svara i telefon (inget alibi heller för den delen) och Jim är mördaren.

Han har sjungit sönder mitt verk och alla post-it-lappar ligger fastklistrade i varandra.
Detta fungerar inte längre.
Särskilt inte om Jim ska skratta av sig sitt obefintliga skägg varje gång han skapar kaos i min oordning genom sin jämmerliga, gnyende röst.
Jag hör det allt. Hur han njuter av varje hög ton som får lapparna att vibrera i den ljumma luften. Och så tar han sats och vräker och då orkar inte post-it-limmet längre.
Fan Jim. Jävla Post-it-mördare!

Någon som har lust att skänka mig en almanacka?
Eventuellt post-it-lappar med extra hållfast lim.

14 kommentarer:

Projekt sa...

Självklart löser jag post-it-fallet. Fast vad är det jag ska lösa?

skevemma sa...

ta fast jim!

Projekt sa...

emma, jim är död.

skevemma sa...

säger vem? hur förklarar du då post-it-lapparn på mitt golv? Så bra högtalare har jag inte, inte heller så högt. Min enda förklaring är.. att han är här. någonstans
Dessutom har jag inte sett hans grav med egna ögon... gick genom hela paris för att nå pere lachaise där han påstås ligga begravd, men blev hindrad av 200 flyktingar som skulle få sitt dagliga bröd.

Projekt sa...

Isåfall exiterar herrn endast i form av vitt pulver. Duktigt gjort av pulver att blåsa ner tusen post-its. Kamma dig!

skevemma sa...

jag vet inte vad jag ska ta allvarligast? att du anklagar mig för att vara knarkare och hallucinera jim morrison eller att du påstår att jag har mjäll och att jim är I min mjäll?

Projekt sa...

Jim = knarkare = vitt pulver. Hur läste du in mjäll i kamma dig? Lay off the kokokaffe!

skevemma sa...

du läser mig som en öppen bok, människa. Kokokaffe = knark = jim + jag = hallucinationer = nedrivna post-it-lappar = kaos = jim morrison + jag - reportage = måsten = mer kokokaffe = ?

Projekt sa...

NEJ! INGET MER KOKOKAFFE!

Projekt sa...

Einstein tar ekvationerna. Jag är inte han.

Projekt sa...

Ang. boken: jag skulle inte klä i tvångströja.

Anonym sa...

Jag har limm på sprayflaska som är som post-it-limm. Något för dig kanske?
/Kusin-Kattgalen

skevemma sa...

vore helt fantastiskt!

Anonym sa...

Du kan få en i julklapp! :o)
TACK för sällskapet i lördags! Ni var så söta och mysiga.
Kram/ Kusin-kattgalen